niedziela, 12 lutego 2012

XXII. Secundum Fulcherium Carnotensem

W kronice z czasów krucjat Fulchera z Chartres znalazłem takie ciekawe zdanie, które mi sie spodobało a jako że maksymy z autorów średniowiecznych nieczęsto w wyborach sentencji łacińskich się pojawiają tako je zamieszczam.


Multoties quidem existimat homo id tunc sibi nocuum, quod postea vertitur ad proficuum, et contigit econtra cum alicui bene succedit, paulo post eidem evenire quod multum officit


Często tak bywa, że człowiek uważa za szkodliwe dla siebie to co potem staje się korzystne i na odwrót nieraz to co wydaje mu się że pożytek przyniesie wiele szkód za sobą pociąga

Cytat ten spodobał mi się gdyż bardzo odpowiada mojemu sposobowi myślenia i moim doświadczeniom. Zawsze miałem poczucie braku kontroli nad swoim życiem i poczucie tego, że najwięcej pożytku przychodziło z rzeczy których niechciałem i nie miałem ochoty robić. Ludzie od czasu oświecenia są szaleni sądząc, że mają jakiś wpływ na swe życie, że ich decyzje, ich czyny cokolwiek znaczą i mają jakikolwiek wpływ na zdarzenia, które wokoło się dzieją. A wiec ponieważ i wpływu na nic nie mamy to i przejmować się niczym za bardzo nie warto ale i cieszyć nie warto bo z czego. Tak czy inaczej koniec będzie jeden – śmierć - to jedno tylko pewnym jest. Tak czy owak sensu wszystko nie ma ale i sam bezsens sensu też nie ma wiec prościej jak stoicy pisali przyjąć wszystko o co nam przynoszą Bogowie i co przed wiekami ustaliły przedwieczne mojry. Bo czy będziemy się starać czy nie to wszystko i tak potoczy się dobrze lub źle bez względu na nasze staranie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...