wtorek, 24 kwietnia 2012

CCXCVII. Czeladź- figura Jana Nepomucena

Pisałem już na blogu moim szczegółowe informacje o figurze Jana Nepomucena, znajdującej się przed czeladzkim kościołem (na wzgórzu po lewej stronie od głównego wejścia, jeśli wchodzi się od strony schodów wiodących z ulicy Bytomskiej i Szpitalnej).


W tamtej notce można poczytać informacje o samej figurze oraz o jej historii i artyście, który ją wykonał w epoce baroku. Jednakże wówczas nie zamieściłem jej zdjęć. Obecnie seria zdjęć zarówno całej figury, jak i poszczególnych detali - elementów. Wszystkie zdjęcia zamieszczone w tej notce robione letnim czasem, w lato roku 2011.

Figura Jana Nepomucena przed kościołem w Czeladzi

Zbliżenie rzeźby

Twarz Jana Nepomucena

Dolna część figury z dwoma puttami

Putto po lewej stronie nóg Jana Nepomucena

Putto po prawej stronie nóg Jana Nepomucena. W prawej ręce trzyma księgę, lewą natomiast przykłada sobie do ust. Ciekaw jestem czy gesty te maja jakąś symbolikę czy są jedynie przypadkowe? Można ktoś zna się na tym i coś w komentarzu napisze?





3 komentarze:

  1. Wszystko przeczytałam i obejrzałam. Figura piękna.Te dwa aniołki u stóp też są urocze. Ten po lewej trzyma się za serce - więc tak, jakby myślał sercem, ten po prawej trzyma palec na ustach, więc tak jakby zastanawiał się czy warto coś powiedzieć. A swoją mądrość bierze z księgi, którą przeczytał.
    To tylko moja interpretacja. I może być daleka od prawdy. Pozdrawiam i dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  2. Co do trzymania się za serce możliwe. Natomiast w przypadku ust kiedyś czytałem co taki gest oznacza bo to było coś konkretnego, ale nijak nie mogę sobie przypomnieć. Szkoda jedynie że więcej takich rzeźb u nas nie ma ;)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. to gest milczenia -tajemnica spowiedzi

    OdpowiedzUsuń

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...