poniedziałek, 5 grudnia 2016

MDCXVIII. Osobowość

Zawsze na większości testów psychologicznych jakie robiłem wychodziło mi, że mam w mniejszym bądź większym stopniu schizoidalną osobowość. Gdy czytam opisy osobowości schizoidalnej to w większości przypadków tak jakbym czytał dość dokładną charakterystykę mojej osoby.

Osobowość schizoidalna to typ osobowości cechujący się tendencją do izolowania się, niewytwarzania silnych związków oraz wycofywania się z kontaktów emocjonalnych i społecznych, uznawania ich za niepotrzebne. I w zasadzie nigdy mi specjalnie nie były potrzebne jakiekolwiek związki i kontakty z ludźmi. I nie idzie o nielubienie ludzi - to osobowość mizoginiczna, osoba schizoidalna natomiast może lubić ludzi po prostu są mu oni niepotrzebni, jest tak samo zadowolony jak ich nie ma jak i wtedy gdy są, a czasem nawet bardziej.

Osoby schizoidalne charakteryzują się również dystansem uczuciowym a w skrajnym przypadku zupełnym brakiem uczuć. W moim przypadku też to się dość dobrze sprawdza, bo rzadko miewam jakieś uczucia zarówno pozytywne jak i negatywne. Rzadko też kieruje się nimi. Zwykle mam plan, który po prostu punkt po punkcie jak maszyna wykonuję. Dokładnie, metodycznie i bez wahania.

Również mała wrażliwość na pochwały i nagany się świetnie sprawdza. Nie mówię, że w ogóle, bo poza skrajnym schizoidem chyba każdy woli jak go pochwala, ale najczęściej bardziej kieruję się tym co sam o sobie myślę niż tym co mówią o tym co robię inni. Jeśli jakieś swoje postępowanie uważam za słuszne wtedy mało mnie obchodzi, czy inni to chwalą, czy gania i co tam sobie myślą. To bez znaczenia. Idzie za tym mała wrażliwość na normy i konwenanse społeczne. Oczywiście zwykle ich przestrzegam bo tak jest wygodniej, ale raczej z wygody i chęci uniknięcia kłopotów niż z wiary w nie bo jedynymi regułami jakie przestrzegam są te które sam sobie postawiłem.

Może jedynie niemożność odczuwania przyjemności - anhedonia nie jest u mnie specjalnie obecna, bo wiele rzeczy sprawia mi przyjemność, co zresztą dowodzi, że jakieś tam uczucia jestem w stanie odczuwać.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...